Kolekcjonowanie Sztuki

61% badanych kupiło przynajmniej raz w życiu pracę artysty, a 86% z tej grupy osób deklaruje zamiar kupna kolejnej pracy w najbliższym roku.
Kim są dzisiejsi kolekcjonerzy? Średnia wieku osób zainteresowanych kupowaniem sztuki wynosi 40 lat. (średnia wieku osób niekupujących sztuki to 27 lat) to częściej mężczyźni niż kobiety z wykształceniem wyższym. 45% kupujących raczej dobrze ocenia swój poziom materialny.

Co kupują a co zamierzają kupić?

40% badanych ma w swojej kolekcji więcej niż 20 prac artystów-plastyków. 45% z tej grupy osób kupiło pierwszą w życiu pracę artysty przed 1998 rokiem.
Impulsem, inspiracją do podjęcia decyzji o zakupie pierwszego w życiu dzieła sztuki dla ¼ badanych była nieodparta chęć posiadania upatrzonego dzieła. 12% respondentów kupiło swoją pierwszą pracę ze względów estetycznych, odpowiadała ich gustom.

Zdecydowanie najsilniejszym czynnikiem decydującym o zakupie dzieła sztuki jest cena i atrakcyjność dzieła. Kupujący zwracają również uwagę na biografię i dorobek artysty. Możliwość lokaty nie jest ważnym aspektem, który wpływa na decyzję o kupnie.

Do najczęściej kupowanych dzieł sztuki należy niewątpliwie malarstwo. Prawie 80% badanych najczęściej kupuje obrazy, 60% deklaruje zamiar kupna w najbliższej przyszłości.
Mimo tych deklaracji, widać wśród badanych otwartość na nowe rodzaje sztuki takie jak: instalacje przestrzenne, sztuka video czy street art. Więcej jest osób, które deklarują zamiar kupna tych prac niż tych, które dokonały zakupu. Fotografia, rysunek, plakat także cieszą się większym zainteresowaniem. Rzeźba szczególnie – niecałe 10% badanych posiada w swej kolekcji rzeźbę, a 25% zamierza ją kupić w najbliższym czasie.

Ponad 80% kolekcjonerów jako źródło informacji o sztuce wskazało galerie. Tam możliwa jest rozmowa z galerzystą o pracach aktualnie wystawianego artysty, o kolejnych wystawach, planach, trendach w sztuce.

W ostatnich latach pojawiło się sporo galerii komercyjnych w Polsce. W wielu z nich wystawiana jest sztuka najnowsza, prace młodych artystów są ogólnodostępne, są dobrze promowane w kraju i coraz częściej za granicą. Galerie promują artystów także wśród kolekcjonerów polskich, mają kontakty z kolekcjonerami zagranicznymi. Galerie stanowią świetne źródło informacji o najnowszych trendach w sztuce, to także punkt spotkań, dyskusji (wieczory kolekcjonerskie), wymiana poglądów, zdobywanie nowej wiedzy. Galerie coraz częściej decydują się na reprezentowanie artystów na zagranicznych targach.

¾ kolekcjonerów poszukuje informacji o sztuce w Internecie, wśród znajomych jak również czytając książki i przeglądając magazyny branżowe. Internet jest też bardzo ważnym źródłem informacji na temat rynku sztuki. Sieć umożliwia łatwy dostęp do portali na całym świecie: galerii, domów aukcyjnych (istnieje możliwość zakupu dzieła na aukcji internetowej), blogów, magazynów o sztuce, różnorakich tekstów, publikacji itp. Internet daje możliwość dodarcia do informacji nie tylko na poziomie lokalnym czy krajowym, lecz na poziomie międzynarodowym.

Oczekiwania kolekcjonerów wobec galerii

W opinii badanych liczba galerii nie stanowi głównej przeszkody w rozwoju rynku sztuki w Polsce.
W ostatnich latach powstało wiele galerii komercyjnych, ale czy spełniają one oczekiwania odwiedzających je osób?

Nieco ponad połowa badanych, którzy kupują dzieła sztuki twierdzi, że atmosfera panująca w galeriach sprzyja kupowaniu. Jednak dla 1/3 osób ta atmosfera jest neutralna bądź niesprzyjająca. Dla dużej części badanych ważne jest doradztwo w zakupie. Rozmowa, zainteresowanie klientem, oprowadzenie po wystawie, indywidualne podejście, stworzenie przyjaznej atmosfery, a także późniejsze utrzymywanie kontaktów jest bardzo istotne dla odwiedzających galerie.


Dla wielu badanych ważny jest kontakt z artystą. Zorganizowanie spotkania czy wizyty w pracowni artysty daje możliwość bliższego poznania warsztatu pracy artysty, okoliczności wykonywania prac, poznaje się historię dzieła. Pozwala to na nawiązanie bliższego kontaktu z artystą. Przestaje być on anonimowy, jego dzieło nabiera większej wartości emocjonalnej i duchowej.

Bardzo ważnym aspektem dla klientów galerii jest możliwość otrzymania certyfikatu autentyczności za nabyte dzieło.

Zdecydowana większość badanych osób liczy na możliwość zakupu dzieł sztuki na raty. Niektóre prace artystów są dość drogie, a nie każdy klient to klient bardzo zamożny. Coraz częściej myśl o zakupie dzieła sztuki rozważa klient średnio zamożny.

No comments:

Post a Comment