Zainteresowanie Rynkiem Sztuki

Głównym źródłem wiedzy i informacji o sztuce jest internet wskazywany przez ponad 75% badanych. Internet to ogromne źródło wiedzy o sztuce zarówno polskiej jak i zagranicznej. Media szeroko dostępne typu: prasa, radio, telewizja pełnią zdecydowanie mniejszą rolę w promowaniu sztuki, choć nie znikomą. Prasę wymieniło 33%, radio – 25%, telewizję - 17%. Przekazywanie wiedzy o sztuce, promowanie sztuki w ogólnodostępnych mediach okazało się też zauważone. Tam tych informacji w porównaniu z internetem respondenci znajdują znacznie mniej. Należy pamiętać jednak, że w wielu regionach Polski programy ogólnokrajowe nadawane przez telewizję i radio stanowią jedyne bądź główne źródło informacji

Natomiast, jeśli chodzi o wiedzę na temat rynku sztuki media ogólnodostępne wypadają jeszcze gorzej. Prasę codzienną wskazało 11% badanych, radio - 6%, telewizję - 5%, podczas gdy internet ponad 60% respondentów.

Głównym źródłem informacji na temat kupna i sprzedaży dzieł sztuki jest internet wskazywany przez ponad 60% badanych. Potem galerie i muzea – 50% oraz specjalistyczne magazyny o sztuce i znajomi po 35%. Nietrudno jest znaleźć na rynku publikacje na temat sztuki, zrozumiałe jest więc, że 60% respondentów wymienia je jako źródło informacji. Natomiast o rynku sztuki wybór jest znikomy, to też tylko 11% badanych wymienia książki jako źródło informacji o rynku sztuki.

25% badanych przegląda prasę i czasopisma społeczno-polityczne w poszukiwaniu informacji na temat sztuki, a niecałe 10% na temat rynku sztuki.

Dużą rolę w przekazywaniu informacji o sztuce odgrywają dla badanych galerie. 70% odwiedzających galerie właśnie tam poszukuje wiedzy na temat artystów, ich pozycji na rynku polskim i zagranicznym, jak również ich prac, wystaw.


Ponad połowa (58%) osób, które wzięły udział w badaniu interesuje się rynkiem sztuki w Polsce. Te zainteresowania nie różnicują badanych ze względu na płeć, stan cywilny. Zarówno kobiety jak i mężczyźni, pozostający w stałym związku czy też nie, w równym stopniu śledzą wydarzenia na rynku sztuki. Średnia wieku tych osób wynosi 38 lat. Informacji na temat kupna i sprzedaży dzieł szukają przede wszystkim w Internecie, galeriach i muzeach oraz w specjalistycznych magazynach, a także w trakcie rozmów ze znajomymi.

Ponad 80% osób, które interesują się rynkiem sztuki widzi przeszkody w rozwoju tegoż rynku. Najważniejszy problem, na który badani zwracają uwagę, wbrew obiegowym opiniom nie jest brak pieniędzy na zakup, ale brak edukacji plastycznej oraz brak tradycji kupowania dzieł sztuki w Polsce. Dopiero na 5 miejscu według respondentów wskazywany jest brak możliwości finansowych kupujących

Według 80 % badanych interesujących się rynkiem sztuki uważa, że brak promocji sztuki nowoczesnej w dużym lub w bardzo dużym stopniu utrudnia rozwój rynku sztuki w Polsce.

No comments:

Post a Comment