Wstęp

ArtBazaar w ramach projektu badawczego analizującego rynek sztuki najnowszej, postanowił przeprowadzić badania pilotażowe wśród osób odwiedzających wybrane galerie sztuki w Polsce. Nasze badanie miało na celu zweryfikowanie obiegowych opinii na temat rynku sztuki nowoczesnej w Polsce jak również źródeł zainteresowań sztukami plastycznymi klientów galerii. Chcieliśmy się dowiedzieć, kto odwiedza galerie prezentujące sztukę najnowszą, czy jest zainteresowany kupnem sztuki, jaka sztuka go interesuje i w końcu, jakie ma oczekiwania wobec instytucji pośredniczących w handlu dziełami sztuki.

Badanie zostało zrealizowane na przełomie września i października w 2008 roku w następujących galeriach: Czarna, Heppen Transfer, Leto, Program w Warszawie oraz Pies i w Stowarzyszeniu Starter w Poznaniu. Zastosowano kwestionariusz ankiety indywidualnie wypełniany przez osoby odwiedzające galerie. Uczestnikiem sondażu mógł być każdy, kto odwiedził galerię w czasie trwania badania i wyraził chęć wzięcia w nim udziału. Próba obejmuje 94 respondentów. Mimo, że badanie nie jest reprezentatywne, to mamy nadzieję, że jego wyniki staną się przyczynkiem do rozważań i kolejnych badań.

Wyniki badań w skrócie

· Osoby odwiedzające galerie podczas wernisaży to przede wszystkim osoby młode (średnia wieku wynosi 34 lata), z wyższym wykształceniem (ukończone wyższe 67% badanych, nieukończone wyższe 17% badanych)

· Głównym źródłem wiedzy i informacji o sztuce jest internet wskazywany przez ponad 75% badanych. Prasę wymieniło 33%, radio – 25%, telewizję – 17%.Głównym źródłem informacji na temat kupna i sprzedaży dzieł sztuki jest internet wskazywany przez ponad 60% badanych. Potem galerie i muzea – 50% oraz specjalistyczne magazyny o sztuce i znajomi po 35%.

· 61% badanych kupiło przynajmniej raz w życiu pracę artysty, a 86% z tej grupy osób deklaruje zamiar kupna kolejnej pracy w najbliższym roku.

· Do najczęściej kupowanych dzieł sztuki należy niewątpliwie malarstwo. Prawie 80% badanych najczęściej kupuje obrazy, 60% deklaruje zamiar kupna w najbliższej przyszłości.

· Ponad połowa (58%) osób, które wzięły udział w badaniu interesuje się rynkiem sztuki w Polsce.

· Najważniejszy problem, na który badani zwracają uwagę, wbrew obiegowym opiniom nie jest brak pieniędzy na zakup, ale brak edukacji plastycznej oraz brak tradycji kupowania dzieł sztuki w Polsce. Dopiero na 5 miejscu według respondentów wskazywany jest brak możliwości finansowych kupujących.

· Według 80 % badanych interesujących się rynkiem sztuki uważa, że brak promocji sztuki nowoczesnej w dużym lub w bardzo dużym stopniu utrudnia rozwój rynku sztuki w Polsce.

3 comments:

  1. Rozumiem co masz na myśli. I faktycznie coś w tym jest, że to przez brak wykształcenia plastycznego i goólnie związanego z kulturą jest jak jest. Z resztą daleko nie trzeba szukać, wystarczy spojrzęć na obrzydliwe, kolorowe osiedla w Polsce

    ReplyDelete
  2. Niezwykle ciekawy rynek. Z jednej strony duży, ale z drugiej, z punktu widzenia badacza rynku, trochę niepoznany i nieoczywisty do analizy. Będę się przyglądał tematowi.

    ReplyDelete
  3. Do badania rynku może posłużyć sprawdzone narzędzie do analizy przepływu ludzi https://dasoft.com.pl/pl/produkty/system-analizy-ruchu-klientow

    ReplyDelete