Charakterystyka osób przychodzących do galerii

Osoby odwiedzające galerie podczas wernisaży to przede wszystkim osoby młode (średnia wieku wynosi 34 lata), z wyższym wykształceniem (ukończone wyższe 67% badanych, nieukończone wyższe 17% badanych), niepozostające w związku małżeńskim, oceniające swój poziom materialny jako dobry lub dość dobry.

Ponad 1/3 osób uczestniczących w wernisażach posiada wykształcenie o kierunku artystycznym. To studenci bądź absolwenci sztuk plastycznych, historycy sztuki, kuratorzy i krytycy. Co piąta osoba ukończyła kierunek nauk ścisłych.

Warto zauważyć, że osoby przychodzące na wernisaże to głównie grono znajomych artysty wystawiającego oraz osoby zawodowo związane ze sztuką np.: galerzyści, kuratorzy, krytycy. Zamknięte grono stałych bywalców. No i garstka kolekcjonerów, bo przecież wernisaż to okazja do poznania artysty, rozmowy z nim.

Można założyć, że uczestnicy wernisaży to osoby, które interesują się szeroko rozumianymi sztukami plastycznymi. Pytanie jest jednak, jakie są źródła tych zainteresowań, pierwszego impulsu, wydarzenia, które uwrażliwiło badanych na sztukę. Może to zajęcia plastyczne w szkole, motywujący nauczyciel, może pozaszkolne kółko zainteresowań w domu kultury, a może rodzinna tradycja. Otóż nie. 40 % badanych zainteresowało się sztuką dzięki własnym poszukiwaniom, 20 % pierwszy impuls zawdzięcza rodzinie, 17 % wymienia szkołę jako źródło zainteresowań sztuką. Dość dużą rolę odgrywa także środowisko znajomych, natomiast pozaszkolne instytucje i placówki kulturalne znikomy.

Jak wygląda uczestnictwo badanych osób w instytucjach i wydarzeniach kulturalnych w pierwszych 3 kwartałach 2008 roku?

Z pośród wymienionych instytucji, do najbardziej uczęszczanych można zaliczyć galerie. Od stycznia do jesieni 2008 roku respondenci średnio 25 razy przekroczyli próg galerii. W muzeach przeciętnie byli 8 razy. Na wykładach dotyczących sztuk plastycznych i spotkaniach dyskusyjnych (np. z krytykiem lub kuratorem wystawy) po 4 razy.

Aukcje i targi sztuki cieszą się nieco mniejszą popularnością wśród badanych osób. Na przestrzeni od stycznia do października ubiegłego roku 40% respondentów co najmniej raz odwiedziło targi sztuki, natomiast aukcje sztuki - 33%.

No comments:

Post a Comment